A4B Logo SVG WIT
Search
Close this search box.
Vanaf 2025 staan er grote veranderingen op stapel in het Belgische BTW-landschap. De overheid voert strengere regels in, die ondernemers verplichten om meer aandacht te besteden aan het tijdig indienen van BTW-aangiftes en tijdig betalen van verschuldigde BTW. Hoewel dit op het eerste gezicht als een administratieve last kan voelen, is het een kans om je boekhouding naar een hoger niveau te tillen. Maar wat verandert er precies, en hoe kun je je hierop voorbereiden?
Wat verandert er in 2025?
  1. Sanctionering bij laattijdig ingediende aangiftes Laattijdig ingediende BTW-aangiftes kunnen (en zullen) gesanctioneerd worden door de Belgische fiscus aan de hand van enerzijds vaste en proportionele geldboetes maar anderzijds zal een laattijdig ingediende aangifte ook een nefaste impact hebben op de eventuele terugbetaling van BTW tegoeden.
  2. Terugbetaling van tegoeden Vanaf volgend jaar kan elke maandaangever per maand het tegoed terugkrijgen van de fiscus mits aan enkele voorwaarden is voldaan. MAAR…dien je een aangifte te laat in, dan wordt het BTW-tegoed niet terugbetaald. Verder nog, de komende 6 maanden kan de belastingplichtige ook geen terugbetaling krijgen van haar BTW tegoeden.Deze BTW tegoeden blijven – na controle van de fiscus – beschikbaar op een zogenaamde Provisierekening
  3. Automatische procedure bij niet indienen van BTW-aangiftes Wordt een BTW-aangifte gedurende een periode van 3 maanden (of langer) niet ingediend, zal de fiscus overgaan tot het opmaken van een voorstel van vervangende aangifte, wat zelfs kan leiden tot een definitieve aangifte bij geen regularisatie. Deze vervangende aangifte zal het hoogste verschuldigde BTW bedrag hernemen van de laatste 12 maanden en zal minstens 2.100 EUR bedragen.
  4. Meer tijd voor kwartaalaangevers Het is niet al kommer en kwel. Voor de kwartaalaangevers wordt er voorzien in een langere termijn om de aangiftes in te dienen en het verschuldigd BTW bedrag te betalen. Deze belastingplichtigen krijgen immers de tijd tot en met de 25ste volgend op elk kwartaal (nu de 20ste)..
Wat betekent dit voor jou? 
Hoe A4B je kan helpen:
Bij A4B begrijpen we dat deze veranderingen overweldigend kunnen zijn. Daarom staan wij klaar om jouw bedrijf door deze transitie te loodsen. Of het nu gaat om het opzetten van een digitale facturatiestroom, het optimaliseren van je BTW-aangiften, of het vermijden van fiscale valkuilen, wij zorgen ervoor dat jouw administratie vlekkeloos verloopt.
Conclusie: Begin vandaag! Door nu actie te ondernemen, zorg je ervoor dat jouw bedrijf klaar is voor de toekomst.
Heb je vragen? Neem contact op met A4B en ontdek hoe wij jouw administratieve processen kunnen stroomlijnen. Samen maken we van compliance een troef!